tisdag 23 juli 2019

Sverigetour del 4 - Separation i fjällen

Tisdag morgon och vi vaknar upp i Sälen.
På Högfjället.
Och en blygsam sommartemperatur på tolv grader.
Det är då beslutsångesten vacklar.
Hemma i Skåne verkar värmen ha tilltagit.
Och vännerna ligger på stranden som packade sillar.
Jo iallafall av vad man kan utläsa på bilder som skickas till mig.
Eller på sociala medier.
Och här uppe, är temperaturen lika mycket,
som en sämre nyårsnatt hemma på Näset.

Fast vi har redan bestämt,
att vi ska dela på oss.
Bokat upp och betalat avgifter.
Killarna för sig.
Och tjejerna för sig. 


Big Bro och han-jag-är-gift-med
hyr bikes.
Åker runt på cykelspår.
Nerför backar.
Och beklagar sig något om uteblivna cykelbyxor.


Vi tjejer, blir med ytterligare en tjej.
En Saga.
Och trampar kavat upp för hela Gustavbacken.
Jag tänker att backarna är bra mycket brantare när det är sommar.
Och det är inget snack om vem som är i bäst form -
 Saga.


Sen vandrar vi vidare bort till Stensjön.
Det får mig att tänka på planeten Mars.
Inte för att jag nånsin varit där, 
men jag föreställer mig ett kargt och stenigt landskap.
Själv tycker jag att det är så vackert här, 
att det gör lite ont.


Det är inget snack, utan att de där två trivs.
Dagen när vi hyr hund,
är tveklöst årets höjdpunkt.
Både bättre än julafton och födelsedag,
tillsammans,
om man frågar lil´sis.


Fjälluft.
Och ett nittionio-våningars-träningspass.
Sånt somnar man ovaggad på.

Inga kommentarer: