lördag 24 augusti 2019

En clown och ett hallonmonster

Det börjar redan sina i förrådet.
Så blir det när man hinkar i sig flertalet,
redan till frukost.
Inget är som fredagsfeeling.
Semester och ledighet i all ära,
men att gå av en veckas gott jobb och ha hela helgen framför sig,
den känslan är nåt alldeles speciellt.


Fredag eftermiddag
och vi försöker återställa ordningen.
Hon-som-stoppar-lika-många-hallon-i-munnen-som-i-byttan.
Hon-som-blivit-beroende-av-hallon-till-frukost.
H-o-n alltså.
Osså jag.


Vi vandrar runt i hallonodlingen.
Hon, hallonmonstret.
Osså jag.
Clownen.
Clown tänker ni?
Jo förra terminen kom en av mina elever fram till mig.
Pekade på min randiga tisha och sa:
Therese, varför är du utklädd till clown idag?
🤡


Jag älskar de där stunderna.
Fredagsfikorna.
Egentligen kanske jag inte alltid är så sugen,
 på att trycka i mig en kageslarver.
Jag som börjar mitt nya liv varje måndag
och som lyckas låta det gå åt fanders samma dag,
är inte alltid sugen på kakor.
Om det inte gäller nybakta bullar förstås.
Men jag vägrar sitta smutta på en kopp kaffe bara.
Jag vill vara en förebild för mina barn.
(nu kommer några tycka att jag är dum i huvudet,
som uppmuntrar mina barn att äta sött)
Jag vill att de ska förstå att det är glädje och kärlek
och alldeles ok att äta kakor ibland.
Det är okej att njuta av livets godsaker
och att tillåta sig älska sin kropp.
Min mamma har aldrig hållit på med några dieter
och jag tror det är därför som jag är så positiv och trygg i min kropp.
Och jag vill att mina barn ska känna samma för sina kroppar.
Att de duger.

Jag älskar de där stunderna när vi sitter kring fikabordet
och vi lyssnar på varandra.
Då vi kramas lite extra.
Och lär känna varandra ännu mer.

Gud vad jag kommer sakna de där stunderna.

Inga kommentarer: