tisdag 20 augusti 2019

Summering of summer

Skolan börjar och blir allt sig likt igen.
Jag går runt och pratar med mjuk, len röst 
åtta timmar om dagen.
Och har smilbanden fastklistrade uppe vid öronen,
fast att rygghelsiktet börjat trilskas.
(varför då undrar jag - äntligen kändes det så bra!)
Hur jag är dygnets övriga timmar,
 får ni helt enkelt fråga min familj.


Jag bokar tid till Gud.
Tar kvällspromenad med dopp.
Och följer med dessa där till skolan.
Eller följer med och följer med.
Den ena sticker i förväg med en klasskompis,
för att slippa mamma-lamma-Cringe.
Den andra uppskattar mig fortfarande.
Iallafall till kompisarna sluter upp och jag glöms bort.

En fyra.
Och en sjua.
Jag vet inte hur det gick till.
Men det är bara att acceptera.
Precis som att sommaren säger farväl
och hösten glatt poppar upp och hojtar 
Tiddeluuuuuu!

Så det är dags nu.
För en summering of summer.
Jo tiden är slagen.

Sommarens...

...överkonsumtion: Ballerinakex

...comeback: öl (fast en mellanöl är lagom för mig, sen blir jag lurig

...läskigaste: snoken som låg blixtstilla femton centimeter från min sandalklädda högerfot

...gratis-är-gott: en dag på Urban Harbour

...bok: Verkanseld av Louise Boje af Gennäs

...mysigaste: kvällen i ladan hos våra vänner i Dalarna

...kingigaste: när vi spelar innebandy med ovanstående och jag gör mål på han-jag-är-gift-med, genom att skjuta bollen baklänges mellan mina ben och rakt in i kassen på en helt förvånad målvaktande make. (fatta hur jag höjdes till skyarna av småkillarna efter det - baaaaam!)

...sommarprat: Marie Nilsson, Stina Wollter och Madeleine In Hwa Björk

...mycket-vill-ha-mer: dagar vid stranden och lässtunder i utesoffan

...irriterande: antalet myggbett - jädrigt många

...long-time-no-see:  Min korridorskompis-slash-klasskompis-slash-nära-vän från högskoletiden 💗

...bristvara: mjuklass med chokladsås vid minigolfbanorna

...bärplock: jordgubbar, hallon och hjortron

...skönaste: att få sova så länge jag vill


Så sommar,
jag lämnar dig bakom mig nu.
Gläds åt alla möten.
Njuter av alla fina minnen.
Och tackar alla som sällskapat oss.
Amen.

Inga kommentarer: