onsdag 7 augusti 2019

När man inte är riktigt färdig

Jag avslutar semestern 
ungefär som jag började den.
Med bärplock, syltkok och kvällsdopp.

Ikväll ligger vi alla fyra och guppar
 bland de ljumma vågorna.
Vill inte gå upp.
Vill inte att det här ska ta slut. 


Om vädret var annorlunda, 
hade ångesten troligen var svagare.
Om inte solen värmt mig så in i Nordens skönt..
Om vi inte haft det så bra och njutit av sand mellan tårna
och av gästvänliga välkomna-kramar...
Om vi inte älskat sommar, sol och semester!
Då hade ledighetsavskedet inte känts lika svårt.

Jag kommer sakna mina morgonpromenader längs havet
och sommarprat i lurarna.
Jag kommer sakna mina morgondopp.
Att dricka morgonkaffet långsamt.
Att ligga utomhus om kvällen under mina lysande "innebandybollar"
och läsa i min ensamhet.
Jag kommer sakna att få äga min tid.


Sommarledigheten,
som jag kommer sakna dig.
För jag är inte riktigt färdig med dig än.

Amen.






Inga kommentarer: