fredag 30 mars 2012

Att vilja gå i kloster

Fredagkväll. Jag står och viker tvätt efter en lång arbetsvecka. Viker tvätt och hänger tvätt. Moment 22. Det tar aldrig slut.

Huset är så gott som helt tyst. Bortsett från en norsk skavlaniansk röst från tv´n. Och lite knarr i trappan. Mannen som smyger sig ner från sovande barn. Annars är det helt tyst. Själv orkar jag inte säga ett ord. Jag är helt uttömd på ord efter en vecka på jobbet. Snackemackan har fått tunghäfta. Trött på att höra min egen röst. Trött på att lyssna. Trött på att vara social.
Får mig att tänka på munkar och nunnor. Tid att gå i kloster. Att inte behöva lyssna till någons ord. Eller mina egna. Låta mun och öron få vila. Det lockar. Iallafall en dag eller två. För längre än så klarar jag inte. Men att få tid att reflektera. Och hålla snattran stängd. Att få njuta av tystnaden. Denna bristvara.

1 kommentar:

Gottegrisen sa...

Tack för din fina kommentar hos mig! Jag blir så glad!

Förstår precis vad du menar! Man ger så otroligt mycket av sig själv till andra inom vårt yrke. På sistone har det dränerat mig på energi och jag har kommit hem till mina egna barn utan en gnutta tålamod kvar. Jag var tvungen att gå ner i tjänst och dra igång mitt nya projekt som ger mig mängder av energi och glädje.

För att inte tala om vad yogan ger mig! Det var en härlig upptäckt!

Ha en skön helg!!

Kram Linda