måndag 20 januari 2014

Och utanför blåser det halv storm


Det är inte klokt vad det är kallt när jag tvingar mig ut på kvällspromenad.
Det river i kinderna och blåsten får mig nästan att tappa andan. På sin ställen.

Hemma ligger två barn i en dubbelsäng.
En sån där säng som inbjuder till mys och snuff.
Där jag sen slingrar in mina iskalla ben i deras varma, lena.
Borrar in min kalla näsa i deras rufsiga nackar.
Här kan jag ligga hur länge som helst.
Sniffa, snuffa och mysa....

Imorgon är en ny dag. En vabdag.
Då lil'sis ska få kurera sin hosta.
Och jag ska fortsätta min friskuskur.
Dricka den där drinken som står i köket och drar till sig över natten.
Den med kokt vatten, honung, ingefära och citron.
Den som Nellie tipsat om. 
Jo, men den känns bra. Och renande på nåt vis.

Men först, ska jag släcka lampan.
Snuffa på liten hostig vän.
Och förhoppningsvis få sova några riktigt sköna timmar.
Fast att det blåser halv storm därute....

2 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Mysigt. Jag sniffar fortfarande på vår 19-åriga dotter. Hon tycker det är ...så där.

Kram Lena

Jennica... sa...

Att snuffa på barn - stora som små - är det bästa som finns! Och att gosa in sig hos dem när de sover och värma sig är också det bästa som finns! :)

Duktig du är med citronvattnet, vet ju att du inte gillar det där egentligen....

Kram kram!