onsdag 2 december 2015

Kanske det bästa med julen? Eller åtminstone på topp tre.

Det kan vara så att jag har gått och köpt mig ett nytt kakfat.
Med en halvt uppgiven blick från han-jag-är-gift-med.
Jag vet, det finns redan en halv uppsjö av vackra kakfat här hemma
 som jag inte längre kan trycka in i skåpen.
Fö.rd.etä.rfu.llt!

Men jag tycker att det passar så fint till alla mina Rice-muggar.
Och så är det lite kul att få designa ett själv,
 sådär lite halvstressat under julskyltningssöndagen.
Under tiden som ungarna trycker i sig gratiskorvar och pepparkakor.

Jag får frågan vad jag ska ha det till och fylla det med?
Det lär nog bli det minsta problemet.
Jag räknar med att stå med händerna i fler kläggiga plastbunkar framöver.
Saffransbiscottisarna är redan klara.
Och snart får de sällskap av lite annat smått och gott.

Saffran alltså - mmmmmm.
På bredden. Och längden. Och tvären. 
I bullar. I skorpor. I tryffel.
Saffran - Kanske det bästa med julen?
 Eller åtminstone på topp tre.

(Psssst. Du får gärna rösta en gång till på Besökstoppen. Röstningen avslutas imorgon.)



Saffransbiscotti
3 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl skållad mandel
0,5 g saffran

Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda mjöl, socker, saffran och bakpulver i en bunke.
Häll sedan i äggen och rör om till en deg, innan du häller i de skållade mandlarna.

Rulla ut degen i två längder och lägg på en plåt.
Ställ in den i ugnen och grädda under 20 minuter.
Ta ut plåten och skär längderna till skorpor.
Lägg dom på högkant och grädda dessa sedan i ugnen,
100 grader ca 1 timme. Eller tills dom har torkat.

Voíla! 
Ät och tryck i dig hur många du vill!



Inga kommentarer: