tisdag 11 juni 2019

En tråkig jäkla pastasallad

Dessa sista skoldagar,
ligger kniven lite närmre strupen.
Det är utflykter och roligheter till vänster och höger.
Åt sidan. Och diagonalt.
Uppskattningen från såväl föräldrar som barn i den här familjen, är total.
Fast mammans skräck att missa matsäck, är allt annat än minimal.


Det är nära den här gången.
Riktigt, riktigt nära.
Jag har full koll på morgondagens matsäck till Big Bro.
Men att lil´sis också ska ha.......
*trumvirvel*
*låååååång trumvirvel*
.....har jag missat!
Ka-boom!

Men jag har turen och förnuftet på min sida
Jag lägger, omedvetet, ner rejäla doningar i kassen
Allt som iallafall innefattar,
en-tråkig-jäkla-pastasallad!
Jo det är nåt sånt han mumlar, när jag kommer hem.
Kronprinsen av tonårshormoner.
Till henne - Drottningen-av-tålamod.
Hon, drottningen,
 som under fyrtio minuter trycker på återuppringningsknappen.
För att ställa frågan, med båda benen, stabilt ståendes på Icas klinkersgolv: 
Vad önskar herren sig i lunchmatsäcken imorgon?

Svaret uteblir.
Så jag slår till på den utflyktssallad,
som kidsen är absolut mest bekant med.
Korvsallad.
Med pasta.
Den som räddat hungriga utflyktsmagar,
så många gånger tidigare.


Korvsallad   3-4 pers
1 pkt Txistorrakorvar 
1 pkt bacon
250 g pasta
1 paprika
1 pkt körsbärstomater
1 gurka

1. Koka pastan.
2. Klipp eller skär baconet i bitar och bryn i en stekpanna.
3. Skär korvarna i "slantar" och stek dem lätt.
4. Skala gurkan, dela på mitten och kärna ur. Skär i mindre bitar.
5. Dela tomaterna och paprikan i lagom bitar
6. Häll ner allt i en skål och blanda runt!

Sås:
Blanda 2 dl creme fraiche
med sötsur sås efter tycke och smak.


En tråkig jäkla pastasallad alltså.
Som räddat många utflyktsmagar.
Räddat lil´sis morgondag.
Och räddat min egen heder.

Inga kommentarer: