lördag 8 juni 2019

Same, same - but different

Det är lördag. Fast Big Bro tror att, det är söndag.
För han har varit ledig sen i onsdags, medans hans föräldrar jobbat en klämdag.

Det är en dag när det är mest moln,
fast det utlovats hyfsat mycket sol.

Det är en fotbollsmatch, då en kille som brukar stå i mål,
får lira ute på plan.


Det är en lördag, då jag tror mig ha fått en rejäl finne på huvudet.
Men sedan inser att det är en ömmade bula med sårskorpa.
Från igår.
Då jag lyckades tjonga headet rakt upp i hörnan av en bokhylla.

Det är en kväll, då jag och lil´sis cyklar iväg
 för att fotografera tistelfjärilarnas invasion från Afrika.
Men istället kommer hem med bilder på lupiner.

Det är en rabarberpaj som får sväljas med hjälp av glass.
Eftersom den tilltänkta vaniljsåsen redan svepts av min mamma.
Big Bro. Och lil sis.

Det är en lördag då jag går en promis, laddad med badkläder inför dopp.
Men som slutar med att jag går förbi bryggan, 
då jag ser en man som ibland blir för närgången.

En kväll då jag hamnar i loungesoffan, nedkrupen med en bok.
Men får hämta ett nytt täcke åt mig själv,
för det andra behöver en småfrusen lil´sis viras in i.

Det är ett ögonblick, när hon reser sig upp från andra delen av soffan
och jag tror att hon ska överge mig,
men då hon kryper ner under mitt täcke.
Då hon gosar in sitt ansikte mot min hals.
Tittar upp mot himlen och säger:
Mamma, kan en fågel vara höjdrädd?

Det är en lördag som jag kanske inte riktigt tänkt mig.
Men som blir skönt avslappnande.
Ändå.


Inga kommentarer: