måndag 24 juni 2019

Ny vecka. Ny diet

Jag orkar inget annat än att ligga kroklång i loungen.
Loungen - bästa platsen på jorden.
Enligt mig.
Eller åtminstone för det mesta.
När man kan frottera sig i ett täcke och en ny bok.


Det är ny vecka.
Ny måndag.
Och ny diet.
Det låter mer avancerat än vad det är.
Varje måndag börjar jag mitt nya liv.
Alltså jag bantar inte,
för jag vet faktiskt inte hur man gör.
(okej man ska inte dricka läsk och äta godis, men annars?)
Men jag strävar efter att leva lite nyttigare.
Lite hälsosammare.
Och med lite mindre onödigt sockerintag.

Det brukar gå bra.
Om man tycker det är bra, 
när det smyger sig redan samma kväll.
Idag smyger det sig redan vid niotiden.
På förmiddagen.
När någon vänlig kollega bryggt nytt kaffe
och jag inte kan motstå en kopp.
Rikligt blandad med havremjölk.
Och en skvätt honung.
För det är så jag dricker det.
Med mycket annat.
Och just lite kaffe.



När jag kommer hem, går det som för Stenmark.
Utåt.
Med cola!
Nån chokladbit.
Nötter.
Och överbliven födelsedagstårta från igår.
Det är liksom ingen hejd på det hela!
Men på riktigt?
Vem kan slänga kvarlevor av den sötaste tioårstårtan i mannaminne?
Ja inte jag, inte.
Det blir pass på den.

Så,
det var måndag det.
Och snart kommer tisdag.
Och jag är grymt laddad för semester.
Men håller ut ett tag till.

Hepp!


Inga kommentarer: