fredag 23 juli 2010

Våga vägra semesterstress

Som småbarnsförälder är det rackarns lätt att hamna i stressträsket. Det är så mycket man vill och "måste", såväl vardag, helg som semester.

Efter morgonens sköna yoga med Jona (precis vad jag behövde) och en underbar utsikt över kanalen, bestämde jag mig för att idag våga-vägra-semesterstressen. När man fått en sån härlig start på dagen, så känns det bortkastat och förstöra den med onödigt uppjagande.

Frestelsen att falla tillbaka i träsket kom vid entrén till Ica. Puh, turisterna (läs Stockholmarna) har inte bara intagit hela Näset (jodå, t o m yogaklassen förärades med en stockholmsk nyhetsuppläsare från svt), utan även Ica . Jag borde tänkt på detta när jag begav mig hemifrån - Ica på fredagar ska man undvika och framförallt på sommaren. Köerna till kassorna var milslånga, liknande dom som uppstår dagarna innan jul, påsk och midsommar.
Men jag hade bestämt mig för en stressfri dag och med tre djupa andetag innan shoppingrundan gick det kalasbra i sakta mak. Scanningkassorna som jag för någon vecka förbannade mig över, höjer jag idag till skyarna.

Inga kommentarer: