tisdag 23 april 2013

Same procedure every night

 
Finns det nåt skönare än att krypa ner i sängen på kvällen och bara ligga där?
Andas. Koppla av. Fundera.
Nä, det är svårslaget. Även om det är möjligt att slå.
Men ändå.
 
Jag gillar det. Och varje kväll kryper jag ner i sängen när barnen ska nattas.
Ligger nära. Myser.
Och jag blundar. För att de ska göra detsamma.
Hör deras små andetag bli tyngre och tyngre.
Myser. Ligger nära. Funderar. Blundar.
 
Vaknar av mannen. Som blåser liv i mig.
Jag har somnat. Igen.
Jag som bara ska blunda, för att barnen ska göra det.
För det är ju så skönt i sängen, så jag ska bara blunda liiiite, liiite till.
Men jag trillar ner i sömnavgrunden. Varenda. Jäkla. Kväll.
 
Precis som ikväll.
Bakar gifflar med nutella och marsán.
Mitt i jäsningen, lägger jag hon den lilla.
Mitt i jäsningen lägger han jag är gift med, han den store.
Och så ligger vi och snuffar på varsitt underverk.
Och somnar. Båda två.
 
Och när klockan är halv tio, står han jag är gift med och berättar våra brott.
Att vi somnat mitt i jäsningen.
Och jag går rakt ut i köket och bakar vidare. Utan att vara vaken egentligen.
Lite omtöcknad.
Och förvirrad.
 
 

3 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Många gillar det där. Jag hatar att sova på dagen eller tidig kväll, när jag inte ska somna för natten. Jag blir konstig i huve't. Så klart pigg också, så kan jag inte somna när jag ska somna och är helt döööö på morgonen. Fixar inte det där helt enkelt.

Kram Lena

Nellie - the Flying Hippo sa...

Så kärleksfullt, jag blir lite rörd. "Snuffar" är ett underbart ord, det används frekvent även hemma hos oss. Att snuffa är bland det bästa som finns. Funkar även på maken. :) Kram

Unknown sa...

Kommer ihåg när Maja var liten och jag fick ligga hos henne så att hon kunde pilla i mitt hår för att kunna somna. Det var dömt att misslyckas :o)

Jag upptäckte en svara-funktion bland kommentarerna på Brogatans blogg så där kan du läsa allt om hur jag vårdat vår schersmin :oD

Kram

P.S Undrar om du ligger i något av barnens sängar och sover just nu ;o)