måndag 2 september 2013

Jag glömmer bort det där ibland

 
Av någon händelse susar en tanke förbi mig.
En tanke om trasiga människor.
Om barn som inte får träffa båda sina föräldrar  Eller som inte får kärlek.
Barn som tvingas bli föräldrar åt sina egna missbrukande föräldrar.
 
Om kvinnor som blir slagna av sina män. Framför ansiktet på sina barn.
Eller som blir psykiskt trakasserade och som inte ens tror att de är luft värda.
Om kvinnor som blir sexuellt utnyttjade..
 
Trasiga människor.
Visst finns dom. Överallt. Fler än vi tror.
 
 
Min man.
Han har tagit vabbandet idag.
För att jag skulle kunna gå och jobba. Sitta i ett möte.
Han har lagat pannkakor till lunch.
Och jordgubbskräm till mellis.
Han har tagit hand om en krasslig lil´sis.
Hållt hennes hand. Klappat hennes hjässa.
Hämtat Big Bro så fort han slutat skolan
och kört honom och lil´sis kanalen för att titta på höstiga stormar.
 
Min man.
Jag glömmer bort det där ibland.
Hur bra jag har det.
Hur bra vi har det.


4 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Jaa det är en viktig tanke! En tanke som får en att mås så dåligt över alla trasiga barn som har det så svårt och måste utstå en massa otäckheter i sin egna familj. Jaa man ska vara tacksam att man har det bra, men jag skulle vara ännu mer tacksam om jag kunde göra något så alla barn kunde få må bra.
Kram Helena

Unknown sa...

Det är mänskligt att glömma. Men du är bra. För du minns. Och du uppskattar, när du minns. Du är bra.

Lena - gott för själen sa...

Ja, herregud så många som har "en ryggsäck". Såg ett fruktansvärt inslag på TV4 Nyhetsmorgon i söndags. Handlade om en kvinna som blivit utsatt av sin egen morfar under massor av år. Så utsatt att hon fortfarande krampar i benen. Det var så hemskt att se hur så många vuxna som visste och ändå inte gjorde nåt.

Vi alla måste bli mer öppna och våga se. Bra att du tar upp det.

Kram Lena

Allt och/eller Inget sa...

Fint att lyfta fram detta, man glömmer så lätt hur bra vi har det!