tisdag 3 september 2013

Världens godaste glass

Världens godaste glass - det är en komplimang som heter duga.
Jo, iallafall om man ska tro på husets fyraåring och sjuåring.
 
Och ett sånt recept kan man ju tänka sig att man vill hålla för sig själv.
Men jag är ju inte sån. Jag delar gärna med mig av smarriga saker.
Sådana som är lätta att göra.
För sånt gillar jag.
Snabbt, gott och enkelt - det är min melodi!
 
Vi gjorde glassen lite "nyttigare" genom att servera fruktsallad till.
 
 
Hemgjord glass
4 pers
 
Ingredienser:
3 dl grädde
3 äggulor
½ dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
 
Förslag till smaksättning:
1-2 dl bär
1 dl hackade nötter och russin
2 msk kakao
1 dl saft av bär
hackad choklad
eller NUTELLA, som vi själva kom på!
 
 
Vispa grädden och vaniljen. Vispa äggulor och socker pösigt.
 
Blanda ner någon av smakförslagen i ägg- och sockerblandningen
och rör försiktigt ihop den med grädden.
 
Frys smeten i ca en timme. Tag fram den och rör ordentligt.
Frys igen, i ca en timme och rör igen.
Upprepa tills glassen är frusen och färdig att servera.
 
Tänk på att hemgjord glass ofta smälter snabbare än köpt,
så ta inte fram den ur frysen förrän den ska serveras.
 
Mumma kardemumma!
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

Jennica... sa...

Vad duktig du är som delar med dig! Själv är jag just nu superdupertrött och receptet på kakorna får vänta till i morgon. ;)

Sov gott!

mitt liv som jag sa...

Oh, det verkar ju smaskens :-). Tack för receptet!
Kram Jennifer