söndag 29 juni 2014

Nästan som i Hela Sverige Bakar. Fast ändå inte...

Det börjar bli en ovana det här.
Att vara uppe långt efter midnatt.
Men det är så ljuvligt tyst i min ensamhet
och jag har så mycket att stå i.
Då får jag och köket vara ett. Tillsammans.
Då två kvällar går åt jordgubbsrensning, varav en jag lyssnar till
Johan Theorins sommarprat om Mysterier.
Om konstiga saker, som nästan känns som att mörkret kryper lite för nära inpå.
 
Och sen då ytterligare en går åt att koka jordgubbsylt och göra favorittårta.
(Ni vet, när man har mycket luft i bollarna. Eller många bollar i luften)
För att dottern hellre vill ha min chokladtårta (?!),
 istället för bygdens kanske mest kända konditors, där vi köpt så många tårtor förr.
Jo men sånt vill man ju förstås hjälpa till med.
Och gärna göra den lite annorlunda och liiite mer "rosa". Än förra gången.
 
Så jag testar nåt nytt. Och rosa.
En frosting som jag misslyckas helt med. Mitt i natten.
Som gör att jag får pausa där och då. Och invänta morgonen och Icas öppnande.
 
Så jag bjuder mig själv på några alldeles-för-lite-sömn-igen-timmar
och åker sen genast nyvaken till affären och köper ny vit choklad.
Ni vet, försöker göra om och göra rätt. Under press.
Ungefär som i Hela Sverige bakar, fast ändå inte.
För jag måste sätta mig osminkad i en bil och köra några kilometer,
medans dom bara går till närmsta kyl och hämtar nytt!
 
Så jag kommer hem. Försöker igen.
Och nåt jädrans fel måste det vara på det receptet, för den tilltänkta "rosa"
skär sig denna gång och blir goja.
 
 
Så jag ger upp. Hoppar in i bilen på nytt. Svär lite och åker och köper ingredienser
till ett "brunt" och säkert kort. Till en frosting som smakar gott och som känns trygg.
En frosting som får dotterns gudfar (som egentligen inte gillar efterrätt)
att fråga om han får ta mer innan han ens ätit sin första halva. Bit.
En frosting och tårtrecept som jag lånat och som är värd att dela med sig av.
En frosting och tårta som gör femåringen nöjd.
 
 
Ljuvlig chokladtårta med fingers
 
1 chokladtårtbotten ICA´s (om man inte själv vill göra)
3 pkt Fingers
2 pkt Hallonmousse
5 dl mjölk
 
Chokladkräm:
1,5 dl kakao
300 g philadelphiaost
200 g smör (rumstempererat)
ca 350g florsocker (kan ökas på lite om man vill ha lite sötare)

 Blanda samman alla ingredienser till en slät kräm.



5 kommentarer:

Jennica... sa...

Men Titti - du är fantastisk!!
Du är en fantastisk fotograf, en mästerbagare av rang (jag är såå imponerad!) och en underbar mamma som kämpar så för dina barn! Och så är du snygg och trevlig också!
Vilken fullpoängare! :)
Sitter här och är grymt impad av dig idag!
Kram på dig!

TITTILINA sa...

Tack sötaste Jennica! Vilka fantastiska komplimanger du bjuder mig på. Jag blir hjärtans glad, ändå in i själen. Själv ser jag mig som en stressad sur medelålders surkärring, men jag ska verkligen ta åt mig av dina fina ord och tänka som du istället.
Stor kram!

Jennica... sa...

Hahaha! Jo....så kan man känna sig ibland... :)
Men - ta åt dig! Jag menar det!
Kramis!

Nellie - the Flying Hippo sa...

Jag håller med Jennica! Du är verkligen beundransvärd Titti. Du har så många talanger och är en så varm och kärleksfull person. Och vilken tårta sen. Även jag frugals som precis som gudfar knappt gillar tårta i vanliga fall. Stor KRAM

Ida sa...

Jättefint-vad duktig du är på att spritsa! Hoppas vi ses på tisdag, kram