onsdag 17 april 2019

East-your-smooth. And da kränkning of da day

Yes! 
Jublar den ena.
Jag orkar inte.... 
Grymtar den andra.

Fast just idag är det ingen förhandling.
Idag är det t.v.å.n.g!


För jag har längtat länge,
efter en tur till East-your-smooth {Öst-er-len}.
 Och efter en fika på Olof Viktors.
Särskilt en sån, där man kan sitta utomhus i solens sken -
även om det är helt bedååååårande innemiljö.

Och jag tänker att vi ska göra det.
Innan alla andra i påsk.
Jag tänker att vi ska göra en "after work",
innan alla upp-åt-landet-turister invaderar till helgen.


Men det är redan försent.
Redan vid Ales stenar har de landat.
En kvinna frågar mig något på engelska.
Något om stenen som lil´sis sitter på.
Jag svarar.
På engelska.
Några minuter senare, tilltalar hon mig igen.
På sin östgötska dialekt!
(okej, nu blev det konstigt tänker jag.
Pratade hon inte nyss engelska?)
Hon berättar något, otroligt svamligt, om prickarna på stenen,
och frågar sedan om vi kommer Danmark?!?
 - Danmark? undrar jag.
- Ja jag tyckte det lät som att ni pratade danska...

Danska alltså?
Da kränkning of da day...
Körs i all sin dar....


Men så hämtar vi oss.
Och beger oss istället nerför.
Kanske inte det smartaste draget, 
att växelvis behöva kasa nerför "slänten" sittandes.
Men absolut det vackraste,
att offra sig en aning för.

   

Vilka vyer vi bjuds på!
Bara några mil hemifrån där vi bor.
Man blir både häpen och stormförälskad 
(inkluderar ej den okände fiskaren nedan) i det ögat ser.
Wow!



Så blev det alltså.
En After Work, en Dymmelonsdag.
Innan Österlen invaderas av Stockholmare.
Ö-sjöt-tar.
Och förvirrade trafikanter på vägarna.

East-your-smooth - 
over and out!

Inga kommentarer: