fredag 26 april 2019

Ursäkter och åter ursäkter


Vi firar idag.
Med finfika på serveringslokal.
Jag är grym på just det där.
Att fika. 
Och att hitta på ursäkter för dessa.

En ursäkt, är att det är fredag.
En annan, att lil´sis inte har gympaträning.
En tredje, att lönekontot fyllts på.
En fjärde, att sommarvärmen är här.
En femte, att någon har namnsdag.

Fem anledningar alltså -
nog sjutton gubbar, legitimerar det en finfika.


En positiv sak, när man är fyrtio plus,
är att man inte längre uppskattar godsaker som smakar FÖR sött.
(jag vet, det känns kanske helt orimligt att ha hört detta från min mun)
Nä, helt plötsligt har man börjat välja serveringslokal 
efter var man kan köpa det godaste kaffet!
Och det, det är ta-mej-hundsiken en klurigare ekvation!
Men idag, skiter jag i vilket.
Det är miljön jag suktar mest efter.


Fast idag blir det inte bara fullträff för miljön.
Det blir även en femetta för kakan...
För halledasingen var god den var!
Äppelcheesecaken!
A match made in heaven!
Så himmelens god, att jag var tvungen att mula i mig
 halva kakan innan jag kunde fotografera den.



Amen, jag har liksom längtat efter det här.
Att få slänga på mig sommarkläder, marinera mig i ljuvlig värme
och få fika fint på den här terassen som jag så länge sneglat på.
En sån skulle man helt klart haft, även hemma.
Alla dagar i veckan.
Med en bit äppelcheesecake till.
En finkaffe.
Och en bra bok i handen.

Livet ler mot mig.
Vackert.

Inga kommentarer: