tisdag 1 november 2011

Med en känsla av högtid

Tre julklappar från kusinerna ligger på bordet, 2011-glöggen står på diskbänken, kålen håller på att brynas och Kalles jul är på teven...

Man skulle tro det är jul i vårt i hus. Eller iallafall att det nalkas jul inom snar framtid. Men nej. Julklapparna fick vi förskott av syrran i helgen. Den brynta kålen ska vara till kvällens kålpudding. Och Kalles jul - ja tvååringen har fått dille på just den filmen trots att jag tycker att man bara ska se den en gång per år. Och det endast på julafton. Men visst små-pytte-längtar man lite efter julen nu. Eller åtminstone ser framemot advent.

En högtid man gärna kunde hoppat över är Halloween. Utskurna pumpor med ljus i och små utklädda spöken och häxor i förskoleåldern är välkomna att knacka på min dörr. "Bus eller godis?" Sådana små gulligt läskiga varelser roas jag av.
Men dom där STORA. Tonåringar som hasar omkring i gäng (herre gud lyft på fötterna åtminstone). I "bästa" fall har en av fem i skaran en mask över ansiktet, medans dom andra lyckats dra på sig varsin svart collegetröja. I sämsta fall skickar de fram en till dörren för att hota kontra tigga med sin målbrottssvajiga röst och de andra fyra står ut på gatan. Grensle över sina cyklar, och helt osmidigt frågar "Hur mycket fick vi?", innan man hunnit överräcka mutan. För mutor ger vi i detta hem, då maken inte vill riskera att få ägg eller annat skit inkletat på huset.

För några år sen var jag gravid med dess hormonsvängingar. Ett par icke-utklädda-men-än-dock-med-svart-collegetröjor-med-skolemblem ställde sig och sparkade på vår ytterdörr. Blånekande till brottet frågade de om bus eller godis. Gravidhormonerna tog över helt och det utdelades en utskällning istället för godis. Vilket resulterade i hot från de svartklädda om bus. Vilket fick hormonerna snabbt och hotande att fräsa ur sig att "Jag ser vilken skola du går på!"

Efter en igensmälld dörr var maken lite orolig för vad jag hade framkallat. Vilket visade sig ingenting alls. Mer än att jag var tvungen att samla in alla uthoppande gravidhormoner igen och lägga locket på.....


Bilderna får inte kopieras eller användas utan min tillåtelse

Inga kommentarer: