fredag 21 december 2012

En helt vanlig bitter fredag



En helt vanlig fredag fast med inslag av ljuv bitterhet.
Medans mannen kör bil till jobbet och frossar i julens alla godsaker,
stannar jag hemma och vabbar eftersom lil´sis feber inte vill försvinna.
 
Bitter och förbannad över att jag får cykla på snöiga gator
med en dåligt pumpad cykelvagn och två bråkiga barn.
Över att jag för andra gången den här veckan får sitta i ett väntrum
fulltapetserat med baciller och vänta i evigheter.
 
Bitter över att få träffa en femtioårig doktor i tomteluva som bjuder på handsprit,
svammel om virus och körtelfeber och berättar medicinska lumparhistorier.
Istället för ett trevligt leende som snyggo-doktorn brukar köra med.
 
Bitter för att vi får återvända hem utan ny antibiotika och instruktioner om att avvakta.
 
Så nu tänker en bitter tvåbarnsmorsa trycka i sig hemmagjorda tryfflar från igår.
Med päronkonjak i.
Bara för att dom blev så förbaskat goda.
Och för att choklad sägs vara bra för humöret.
 


6 kommentarer:

Lena - gott for sjalen sa...

Trist hörru du! Men det är ju allmänt känt att tryfflar motar bort bitterhet. Så du gjorde nog ett bra val där.

Kram Lena

CreandoPhoto sa...

Choklad tror jag på...och lussekatter! Heja er och krya på er för sjutton!

Ida sa...

Det finns väl ingen som kan vara bitter medan man äter god choklad!? Hoppas det hjälpte vännen, ha en skön kväll och hoppas ni snart är krya allihop! Kram

mitt liv som jag sa...

Det där med tryfflarna låter som en bra idé tycker jag!
Förstår din bitterhet, fy för baselusker som aldrig vill ge sig av.

Hon får krya på sig! Kram Jennifer

Nellie - the Flying Hippo sa...

Hoppas E har kryat på sig och att chokladen höjde humöret. :) Kram och God Jul!

Queen of Kammebornia sa...

Åh... tur att du har tryfflar med päronkonjak hemma! Kram!