torsdag 20 juni 2013

Årets bidrag

Lillemidsommarafton.
Vädret visar sig från sin varmaste sida.
Trion bilar ut längs ängarna och snor åt sig blommorna,
som jag pinkat in i mitt revir under cykelturen för två veckor sen.
Prästkragar, blåklint och vallmo står liksom och niger åt oss längs vägkanten.
 
Kropparna viras in av svett och fukt från den kvava luften.
Vi vänder "jag-rullar-bilen" hemåt,
 längs nya små grusvägar som vi aldrig kört på tidigare.
Öppnar armarna för inbjudan till bad i pool hos vännerna.
Svalkar kropparna, som en isglass svalkar strupen.
My God, it´s really summer you know!
Här. Och. Nu.
Sommar.
 
Och jag har precis gjort färdigt Årets bidrag.
Mitt bidrag.Till morgondagens midsommarbuffé.
Laxcheesecake.
En ny favorit som jag hoppas ska gå hem.
 
 
Laxcheesecake
 
75 g smör
250 g kavring
250 g kallrökt
½ rödlök
1-2 msk hackad dill
400 g färskost
2 dl creme fraiche
1 dl riven Västerbottensost
salt och peppar
 
till dekoration:
ev lax
citron
dillvippor
 
 
Smält smöret. Finfördela kavringen i en mixer, blanda med det avsvalnade smöret.
 Tryck ut brödsmulorna i en stor form (eller flera små portionsformar) och ställ svalt.
Skär laxen i små tärningar, spara ev några skivor till dekoration. Finhacka löken och dillen.
Blanda färskost och riven ost, rör försiktigt ned creme fraiche och sedan lax, lök och dill.
Smaka av med salt och peppar. Bred röran över kavringsbottnen och jämna till ytan.
Ställ gärna svalt några timmar innan servering så blir den extra god.
Dekorera med laxskivor, citron och dill strax före servering.


7 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Den såg sjukt god ut! Österlen eller Skånes vägar är så vackra så man gärna halkar in på småvägar för att upptäcka något nytt!
Kram och ha en fin midsommar.
Helena

Ida sa...

Mums vad den såg god ut! Men den hinner jag inte göra idag, men absolut i dagarna..
Riktigt somrig och härlig bild, känner nästan doften av ölen till ha ha!
Hoppas du och din familj får en skön och rolig dag, vi ses kanske vid firandet?! Kram

Nellie - the Flying Hippo sa...

Det låter smaskigt! Hoppas ni har haft en fin midsommarafton också. Kram

My everyday life sa...

Hoppas att du fick en mysig midsommar utan allt för mycket regn. Önskar dig en fin dag idag. Kram Nina

Ann-Louise sa...

Ser riktigt gott ut! Så det receptet ska nog provas, kommer kanske till och med hamna på sommarens buffé!

Lena - gott för själen sa...

Nämen jag smäller av! Laxcheesecake, hur gott på en skala? Måste testa.

Kram lena

Gabriella sa...

Oj oj så gott detta såg ut! Mums. Detta blev jag sugen på att pröva, tack för receptet!=)