fredag 28 juni 2013

När man hamnar mitt i svärmen

16.43
Det är då vi äntrar VellingeBlomman.
Två minuter efter pensionärerna.
En hel busslast med sådana.
 
Och helt plötsligt vet jag inte var jag ska titta.
Jag försöker fokusera på blommorna.
Men jag ser bara damer i sina bästa år som tvingat med sina män
som ointresserat traskar runt bland blommor och blad.
Gångarna är knökafulla.
Och fast jag fäller ut blinkersen och försöker köra om,
så får jag istället snällt puttra bakom, tillsammans med lil´sis.
Och höra om vilka blommor som de gamla hade 1954.
Och om vilken förbaskad kunskap de har med sig...
 
Jag irrar runt bland pioner, pensionärer, dahlior, Mårbackor.
Dahlior, pensionärsvärmar, pioner och dahlior.
Vet inte vad jag ska slå till på? En pion? En dahlia? Eller en söt pensionär?
Eller ska jag rent av strunta i allt och sno en pion av grannen?

Men efter en förbryllad tid, slår vi till på en dahlia.
En sån där som strålar som solen.
Och som förhoppningsvis drar till sig all uppmärksamhet vid vår entre´ imorgon.
Så att kalasgästerna inte ser allt ogräs och annat.

 
 
 

5 kommentarer:

Bara Sara sa...

Haha vilken höjdare att hamna bakom en sån busslast och det låter som ett bra val att välja blomman före pensisen - oavsett hur söt hon hade varit!

Kram Sara

Jennica... sa...

Bra val! En pensionär hade nog i och för sig också dragit uppmärksamheten till sig vid er entre´...... ;)

Titta in hos Thess sa...

Ja jag tror ju helt klart att det ser liiiite bättre ut med en dahlia vid trappan än en pensionär....,,, hur mycket dom än kan ;))))

Kram Thess

Anna Margareta sa...

Vellingeblomman som är så bra! Men herregud att gå runt bland allt folk där. Jag förstår om det blev lite beslutsångest. Kram

Lena - gott för själen sa...

Oj, en sån situation hade gått mig på nerverna. Imponerad över att du fick med dig nåt.

Kram Lena