tisdag 16 juli 2013

På lenaste Östern

 
Österlen? Eller Bjäre? Eller Österlen? Eller Bjäre?
Eller kanske Österlen iallafall...
Vi velar. Fram och tillbaka.
Avskräckta av Kiviks marknad och dess bilköer.
 
Så vi velar lite till.
Österlen? Eller Bjäre? Eller Österlen iallafall?
Men så gejmar vi. Lever lite farligt.
Och bestämmer oss för lenaste Östern. Till slut.
 
 
Vi hälsar på hos Mandelmanns,
Som blir mitt nya favoritställe.
Och som dessutom får sexåringen att bli så förtjust,
att han erkänner att det är roligare att vara där än att sitta vid datorn!?
 
 
Vi äter medhavd picknick längst upp på toppen den backigaste av backar.
Jublar till synen av tomater som är pumpa- eller paprikaformade. 
Och när jag förbannat mig en bra stund över att jag lämnat close-up-filtret hemma
och min orangea tånagel blivit pickad på av en närgången höna, går turen hemåt igen.
 

 
 
För att pilla på vackra saker hos Apotekarens.
 Och finally- äta godaste mackan på länge, hos OlofViktors.
Sån som är beroendeframkallande
och sån som kommer ge mig krämig-getoströre-abstinens.
 
 
Jag måste verkligen åka hit igen.
Och skaffa mig fler abstinenser.
Och sno åt mig en plats på verandan,
som jag upptäckte först när vi skulle hem.
 


11 kommentarer:

Fru Sederblad sa...

Österlen är inte dumt. Inte alls dumt.

Ida sa...

Vilken mysig runda. Älskar bilden på barnen mellan tomatraderna! Kram!

Åsa D sa...

Härligt! Vackraste Österlen, finare för varje år. Som liten förstod man inte grejen.

Bakom dörr nr. 11 sa...

Underbara bilder. Ha det gott.
Kram Pia

Helenas enkla vardag sa...

Åh vad jag saknar österlen nu...önskar vi bara kunde dra dit.
Kram helena

Lena - gott för själen sa...

Vilka härliga ställen ni hittat.

Kram Lena

CreandoPhoto sa...

Oj, så vackert! Kanske ska det bli en tur dit för oss också??? Vi börjar med Öland och sen velar vi också... :)

Nellie - the Flying Hippo sa...

Bra val! Vad tyckte maken om Mandelmann? Vi är tillbaka i Kivik igen, härligt! :) Kram

Bara Sara sa...

Fantastiskt så mycket vackert det finns!! Kram Sara

Editor sa...

Visst är där härligt! Min dotter blev också pickad på tån av en höna hos Mandelmans! Antar att du inte skrek i högan sky! Vi gillade grisarna där. Kram

TITTILINA sa...

Nä, Caroline jag skrek inte i högan sky. Men min dotter som stod bredvid gjorde det :-)

Kram