tisdag 30 juli 2013

Inbäddad i chèvre


Det är förnyelsens dag.
Dagen då vi släpar runt på möbler - ändrar om - och 
försöker blåsa nytt liv på nedanvåningen.
Dagen då jag överraskar han jag är gift med, 
med nya grilltillbehör eftersom han tycker att vi hamnat i
pommes-fille-och-bea-träsket.
Så jag slår till på kronärtskockor och 
en pajform fylld med rödbetor och chèvre.

Det välkomnas. Av mig och lillsnäckan.
Och pga av det svala intresset för nymodigheter,
glufsar jag i mig hans del oxå.
Så nu halvligger jag här i soffan. Däst.
Med en mage, helt inbäddad i chèvre och rödbetor.
Men jisses, så gott det är....

Ugnsgratinerade rödbetor med chèvre 
1 kg rödbetor 
3-4 hg chèvre
honung
olja
flingsalt

Koka rödbetorna ca 20-30 min.
Dom är klara när man sticker i en gaffel i dom 
och dom glider av själva.
Skiva rödbetorna tunt och lägg dom i en form.
Smula sönder chèvren och lägg ovanpå.
Ringla olja och honung över.
Och avsluta med flingsalt efter smak.

Sen in ugnen 5-10 minuter, 225 graders värme.









8 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Så himla gott det där! Ha en fin onsdag.

Kram Lena

baraetthem sa...

Åh så gott!! Hade nästa glömt bort hur gott det är. Måsta jag göra till nästa grillkväll:)

Ha en fin måndag!
Kram fredrika
(så mysigt att kika in här, du skriver så fint)

Jennica... sa...

Mums, det är ju så gott!
Kram på dig!

Anna Margareta sa...

Gudars så gott! Jag hade lätt ätit allt det där. Kram

Ann-Louise sa...

Låter riktigt gott! Ska jag nog prova vid nästa grilltillfälle!

My everyday life sa...

Det lät ju inte alls fel. Ja det är lätt att man fastnar i samma mat-träsk speciellt när man grillar. Kram Nina

Bara Sara sa...

Åh det där är så himla gott!!!! Mums!! Kram Sara

Nellie - the Flying Hippo sa...

Så gott! Kanske tur att det inte gillades av alla i familjen? Krsm