söndag 10 april 2016

Att inspirera. Eller irritera


Jag tänker att inlägg av den här typen kan upplevas stötande.
Oroväckande?
Galet? 
Sjukt?
Irriterande? 
Intressant? 
Eller kanske inspirerande?
Vad vet jag?
Även om jag hoppas på dom två sista.

Jag tänker nämligen lägga upp min veckoträning här varje söndag.
Mest för att det är min blogg.
Mitt liv. Och för att det inspirerar mig.
Och lika mycket som jag älskar att trycka i mig trehundra gram choklad under två kvällar.
Så älskar jag att få röra på mig.
Och jag är så glad över att kunna göra det just nu.
Förr ingen vet inte hur det ser ut imorgon eller nästa vecka.
Så jag passar på och gläds när tillfälle ges.

För det här med löpning är ett kapitel för sig.
Ett lustigt sådant egentligen.
Jag sprang aldrig, jag menar ALDRIG en hel slinga under skoltiden.
Jag gick mest. Sprang några fjuttiga meter för snabbt.
Skyllde sen på att jag egentligen var "en kortdistansare" (jo då var jag gasellsnabb)
och bestämde mig för att löpning var bååååååååå-riiiiing.
Jo så gjorde jag.
I hela trettioåtta år.
Tills "normala" människor runt omkring mig bevisade att det inte var omöjligt 
att springa fem kilometer. Eller en mil.
Vanliga människor som inspirerade mig.
Som fick mig att tro på min förmåga och uppskatta löpning på riktigt.

Så därför kommer det bli såhär.
För det sporrar mig själv att hålla i gång.

Måndag   5 km powerwalk
Tisdag     60 min Styrka/smidighet
Onsdag   60 min yoga
Torsdag   5 km morgonlöpning
Fredag     10 km morgonlöpning
Lördag     vilodag
Söndag    7 km löpning + 5 km underbart-kvällsväder-promis


Inga kommentarer: