söndag 3 april 2016

När man fyllt fyrtio, får man inget gratis

Jag var på femtioårsfest igår.
I alla fall några timmar innan jag fick kasta in handduken
och åka hem först av alla p g a envis elak magknip.
Jo jag hade magknip. Och jag hade SHAPE-UP-STRUMPBYXOR!
Jo jag vet, det finns dom som hyllar sådana
håll-in-muffinsmidjan-och-låt-den-flytta-bort-nån-annanstans.
Tex inåt och tryck sönder inälvorna.
Eller uppåt. Inte så högt upp att de gör nån nytta och fyller upp bysten.
Utan bara nånstans där mittemellan, så att man bara känner sig ännu mer obekvämt under sitt skinn.

F.y.f.a.n.

Det är allt jag säger.
Jag säger inte att det enbart var shape-upen´s fel att jag fick ont i magen.
För då skulle det hjälpt, när jag först en gång smög in på toaletten
och hängde dom som ett bäckenbälten istället.
Eller sen en andra gång, då jag åter var där och drog av skiten helt och hållet
och åtminstone fick andningen tillbaka.
Men de gjorde ju inte saken bättre....


Det finns inga genvägar. Det gör det inte.
I alla fall om man normalt sätt älskar god mat, fika och choklad.
Och det gör ju jag.
För med åldern har jag insett att jag mår så mycket bättre om jag får motionera.
Och jag kan inte för mitt liv förstå varför jag inte tränade innan jag fick barn?
När jag hade all tid i världen?
Nu när man fyllt fyrtio, får man inget gratis längre.
Det finns bara en som kan få upp min kondition.
Och det är jag.

Jag har känt mig så jädrans frustrerad hittills i år.
Över influensor. Inflammerade svanskotor (nä jag har inte berättat om den här).
Mortons jäkla metatarsalgi. Och Gud vet vad.
Jag har fått tänka att jag gör det jag kan.
Och en gång är bättre än inget alls.
Och nånstans har det ändå gett resultat.
Idag springer jag snabbare än på länge.
Och den här veckan har jag fått till en riktigt bra träningsvecka.
Det blir kanske inte så nästa vecka. Eller veckan där på.
Men det finns hopp om att det fortfarande går.

Måndag     5 km löpning
Tisdag       60 min Styrka/Smidighetspass
Onsdag      30 min powerwalk
Torsdag     vilodag
Fredag       4 km löpning
Lördag       60 min powerwalk + 800m simning
Söndag      7 km löpning

2 kommentarer:

anettan sa...

Heja dig....ag har aldrig någonsin fått något for free även om jag också är över fyrtio...usch det kändes tungt att medge. Kram Anette

Fru Sederblad sa...

Visst är det tufft att träna, men sååå värt det. Och du verkar vara väldans flitig...