fredag 24 december 2010

Födelsedag

Av tradition och rättvisa brukar vi fira varannan julafton hos J´s föräldrar och varannan hos mina föräldrar. Perfekt - alla vet vem som ska vara hos vem och ingen blir besviken. Dom vi inte träffar den 24:e, firar vi med den 25:e eller 26:e istället. Dessutom är det tajmat med min systers familj och J´s systers familj.

Men julafton för två år sen såg väldigt annorlunda ut. Jag var gravid i fjärde månaden och hade soffan som bästa vän. Då vila var beordrad så var det inte ens att tänka på att ge sig iväg flera mil för att fira jul. Mamma och pappa kom istället hit och vi firade vår första jul här hemma.

Men det var ju inte bara jag som låg ner den dagen - det gjorde även min syster. Även hon gravid, men i vecka 40+. Fast vad jag vet så var det ingen soffa hon låg på utan i förlossningsäng.
Fem eller sex dagar över tiden, tyckte bebisen att det var dags att titta ut. På självaste julafton... En dryg timme före midnatt. Som ett litet Jesusbarn.

Så idag blir det först 2-årskalas. Vi ska fira 08:an - i dubbel bemärkelse. Presenter ska öppnas och tårta ska ätas. Och självklart en trudelutt av "Vi gratulerar". Sen ska vi fira julafton....

1 kommentar:

Ann-Louise sa...

Ja, av årets alla dagar ska man in på förlossning just på självaste julafton! Men vilken julklapp man fick! Och lustgasen var hade faktiskt bättre effekt än julsnapsen ;0)