fredag 27 januari 2012

Frossiga fredag

Ledig fredag, den bästa fredagen. Firas med busstur till frisören, grön hårfärg och pannkakslunch för de små. Pannkakor med sylt och grädde. Eller kanske mer grädde med pannkakor och sylt för den minsta. Hon frossar grädde direkt från skålen. Den står betydligt högre i kurs på priolistan än pannkakorna själva.


Hemma vid eftermiddagsfikan fortsätter vi det onyttiga svullandet (årets första semlor). Vi tittar på en världskarta och pratar om olika länder. Att det finns många fattiga barn i Asien och Afrika. I berättar själv att barnen där inte har några leksaker. Eller någon mat. Det är synd om dom, tycker han. Uppriktigt och empatiskt. Jag frågar honom hur man ska göra för att hjälpa de barnen så att de inte svälter.
- Man kan skicka lådor med mat till dom. Med bananer, skinka, tårtor och sånt.
- Eller så kan man ge pengar till olika företag som hjälper till att köpa medicin, vatten, mat och sånt till barnen,
säger jag.
- Men vi kan inte ta mina pengar som jag har där uppe. (han tänker på sin välgödda spargris) För dom ska jag ha när jag jobbar som polis när jag blir stor (killen vet tydligen att polislönerna är dåliga och att man i tidig ålder måste lägga undan till sin pension).
- Men kan du inte ge bort lite pengar till barn som inte har nån mamma eller pappa? Och varken mat eller vatten?
- Nä dom ska jag ha på banken. Kanske kan jag ge pengar när jag blir lite större. När jag är lika stor som pappa är nu?

Efteråt ska han och lillasyster leka kondis och sälja kakor och glass. I har utsett sig själv till kassabiträde och kommer fram till oss och ger tre kronor att köpa varor för. Sen säger han:
- Men ge dom inte till dom där......dom där som inte har några pengar. För det är mina favoritpengar...

3 kommentarer:

Kanel & Cayenne sa...

Det är inte lätt det där med pengar! Men ni verkar ha lärt dem att det är viktigt att spara sina pengar och det är ju bra. :) Så kul att höra hur barn tänker. Kram /Nellie

Gottegrisen sa...

Man vill ju inte ge bort sina favoritpengar :oD. Goa unge!!

Att vara någons fru sa...

Men herreguuud så söt!