fredag 17 september 2010

Erytema

Imorse när jag tog av E sin pyjamas såg jag att det lilla bettet/ruvan (skorpa på skånska) hon haft, nu plötsligt fått en rodnad stor som en femkrona. Hmmm...den var inte där igår eller såg iallafall inte ut på det viset.

Jag vet ju att hon för 10-14 dagar sen hade en liten konstig "ruva" som jag försökte pilla bort men som satt väldigt hårt (tänkte först att hon kliat hål på ett myggbett). Tanken slog mig att det kunde vara en fästing, men jag såg inga ben så jag la dom tankarna på is.
Men just dom tankarna poppade upp igen imorse och jag började genast googla på nätet. De flesta bilderna på borrelia såg inte alls ut som hennes, men det var EN som gjorde det. Det var tillräckligt för att ringa vårdcentralen och få en tid.

Först tittade en sjuksköterska på henne, men hon visste inte riktigt vad det var. Så vi blev inskrivna hos en doktor och jag var beredd på att vi skulle få gå hem utan någon hjälp eller klara besked. Men han gjorde en grundlig undersökning med förstoringsglas och förklarade att E hade nåt som hette Erytema blablabla... Han visade mig även bilder på hur det kunde se ut om märket fortsatte att växa. Precis sådana bilder som jag sett på nätet några timmar tidigare. Ställde frågan om han menade borrelia (varför ska läkare inte kunna prata i klartext???) och det var precis som jag misstänkt. BORRELIA!

Läkaren tog oss tack och lov på allvar och nu väntar ny Kåvepeninkur på lilltösen. Som måste vakna först.. Hon somnade i cykelvagnen när vi körde hem och har sovit i två timmar!? Mycket olikt henne. Stackarn, hon kan inte må bra.

Ungefär så här såg det ut på E imorse.(Bild lånad av http://www.lakartidningen.se/store/images/3/3042/large/Borrelia_2.jpg)


Och så här efter en dos Kåvepenin.

1 kommentar:

Hanna sa...

Läskigt! Har hört flera barn som drabbats av borrelia i sommar...Men som tur är går det ju över med meducin! Kram till er!