söndag 10 juli 2011

1-1

Andra ronden avklarad. Tålamod möter tvåårstrots. På hemmaplan. 1-1.
Jag tog ut mig imorse vid barnens eviga bråkande på trädäcket, för att sen klara av första ronden galant. Jag hann inte ladda om på nytt. Andra ronden kom för snabbt.

Sömn. Vår lilla behöver sömn. Fast det är inte alltid som hon inser det. Eller storebror. Sömn är ett måste innan vi går till stranden annars är det krasch, bom, bang.

La lillasyster tryggt i sin vagn. Då trött och hon kom nästan till ro. Nästan till sömns. Mycket hoppfullt. Tills storebror gick ut och tryckte på sin cykelsirén-som-låter-förbannat-högt-typ-92-decibel. Plussar på genom att sen springa ut på trädäcket brevid vagnen. Goodbye trött lillasyster - hello piggelin envis tvååring!

Försöker lägga tillbaka henne i vagnen och där ligger hon ett tag (återigen fastspänd). Två minuter senare är hon inne hos oss i köket.
Upprepar samma procedur igen. Två minuter, sen ser jag en skugga stryka längs väggen i vardagsrummet.
Tredje gången gillt. Rullar vagnen fram och tillbaka. Nä. Hon sparkar av sig täcket och sätter sig upp. Jag - utmattad! Schack matt. Jag ger mig. Jag ger mig säger jag! Ska vi fortsätta så här kommer vi till stranden nästa onsdag. Då får det vara.

Lägger mig på en madrass i trädgården. Syrlig som en citron. Förbannar mannen som målar inne på nya kontoret idag. I samma veva kommer det två killar på en moped på cykelbanan utanför. Det är förbjudet att köra moped där och jag är så förbannat trött på dessa snorbobbar som inte fattar att de skapar oro i mitt mammahjärta. Livrädd att låta mina barn springa eller cykla några meter före mig när vi är på promenad. Livrädd att de ska bli påkörda. Gud förbjude! Schas med er!

Ställer mig vid staketet och säger till dom med halvsur stämma. "Ni får inte köra här!" "Förlåt" säger passageraren där bak. Som om han skäms en smula. Bättre det än han som lyfte upp fulfingret mot mannen förra helgen. Tydligen finns det några fromma små lamm på mopederna trots allt.

Jag fortsätter ligga på min madrass. Halvsur och bitchig.
1-1. The result so far...

Inga kommentarer: