tisdag 20 september 2011

Going east

För att piffa till vardagen åker jag österut. En dryg mil, till den tång-illa-luktande-staden. För att se om gräset är grönare på andra sidan. Om Ica Maxi är billigare än Ica Kvantum. Sveriges billigaste stormaknad. Det är vad de kallar sig själva. Dom har iallafall billiga blöjor där denna veckan, så jag (och alla andra blöjbarnsföräldrar) vallfärdar dit. Och I som ska ha kalas i helgen, vill gärna ha godispåsar med Blixten Mcqueen på. Och sådana finns, konstaterat, inte i vår lilla by.

Och gräset då? Är det grönare där?
Absolut mycket större och roligare åkerlapp att springa runt på. Med fler saker som förvirrar och distraherar. Det är några år sen jag handlade här sist och jag inser att jag behöver en karta över gräsplanen. Och helst en kompass också. Jag hittar inte ett jota och springer runt, helt ovetandes om var varorna gömmer sig. Godispåsarna hittar jag och blöjorna med. Och efter hundra minuters rännande är jag i mål. En klar försämring mot om jag hade hållit mig på Kvantums hemmaplan. Och billigt är det verkligen inte. 1744 pix fattigare hos Sveriges billigaste stormarknad. Vilket lurendrejeri. Dom trixar bort hela barnbidraget - kapusch! Och blöjorna är dom "gamla och fula" och inte dom hippa disco-hiphop-punk-rock-limited-edition-upplagan som E har fått för sig sitter bättre. Jag ser en strid av strider framför mig de kommande veckorna. Men billiga var dom och godispåsarna ligger nu här hemma i tryggt förvar.

Inga kommentarer: