onsdag 14 september 2011

Skördetid

Fältet längs vägarna är så gott som avhyvlade och kala. Någon enstaka bonde syns fortfarande ute på markerna för att samla ihop det sista till brödfödan.

Här har det också skördats. De få morötter som fått kraft nog under ett yvigt täcke av luktärt. Inte så många, men tillräckligt för att få som tillbehör till middagen. Fast jag känner mig pedagogisk som ännu en gång låtit barnen få vara med från ett litet frö i marken till färdiga grönsaker och blommor.
Nästa år tror jag att vi ska satsa på rödbetor istället.





Bilderna får inte kopieras eller användas utan min tillåtelse

2 kommentarer:

Gottegrisen sa...

I år har vi odlat zucchini för första gången och definitivt inte sista. De växte så de knakade inne i fönsterkarmen i våras, såg helt döda ut efter att vi hade planterat ut dem och ger nu så mycket frukt (?) så vi äter zucchini både på längden och tvären. Ett litet tips :o)

TITTILINA sa...

Åh vad roligt. Det ska jag ha i åtanke tills nästa vår.

Har du förresten provat bakat med zucchini? Kolla in http://tittilina.blogspot.com/2010/01/squashkaka.html