tisdag 6 augusti 2013

Kramar ur det sista


Sista lediga semesterveckan.
Jag kramar ur sommaren rejält för sista gången.
Vägrar låta nån slags jobbångest klamra sig fast.
Vägrar ha dåligt samvete för allt det där man tänkt göra, men som inte blev gjort.
Typ rensat garderober och skåp. Målat lister. Eller fixat fotoväggen.
Vägrar acklimatisera mig och lägga mig i tid.
Snart kommer mörkret och en massa inomhustid.
Snart kommer alla måsten. Väckarklockor som ringer
och barn som ska skjutsas till höger och vänster.
Det tar vi sen.
 
Nu njuter vi färdigt först.
Hänger på stranden.
Hoppar bland vågorna.
Drar hem flera kilo sand i fickor och väskor, varje eftermiddag.
Stillar mina nya not-pregnant-at-all-cravings med mjukglass.
Sitter ute i de ljumma, fuktiga sommarkvällarna.
Läser en bok - Blå koral.
Och kramar ur det sista...
 


5 kommentarer:

Bara Sara sa...

Jomenvisst!!!! Klart att det som get mest livsnjutning just nu, det är det vi ska göra!! Kram Sara

Anna Margareta sa...

Jag läser också den just nu och har gjort det jättelänge! Älskar Boijes böcker. Det är inte för att den inte är bra som jag inte läst klart, det har bara kommit en massa annat emellan. Kram

Lena - gott för själen sa...

Heeeelt rätt! Hoppas jobbstarten gått bra.

Kram Lena

Nellie - the Flying Hippo sa...

Exakt så! :)

Unknown sa...

Så klok, som alltid.