lördag 12 april 2014

Att ha fixat påskkavringen iallafall

 Vi försöker förbereda oss för påsken.
Så jag åker till Vellingeblomman för att köpa mig naturfärgade pärlhönsfjädrar, som inte finns.
Tvingas tänka om och dra åt mig några rosa fjädrar istället.
Och rosa ägg. Med nåt som liknar chokladrippel.
Jo men choklad i alla dess former - det funkar ju alltid. Åtminstone. På. Mig.
Och dessutom har pink, blivit the new orange.
I alla fall på min fjäderfront.
 
 
Sen tvingar vi tjejer oss ut i aprilkylan för att pimpa framsidan.
Fast det fortfarande är motbjudande kallt att skrota runt där ute för länge.
Vi snyggar till bordet, pryder det med blomster
och drar upp tvåhundrafyrtiosju ettriga små bokplantor.
That´s it liksom.
 
Men sjyssta bröd! Det får vi minsann till idag.
Godaste påskkavringen ever.
Så god att man inte vet om det är bröd eller kaka man stoppar i sig.
Jo!
Det har vi bakat i alla fall.
 
 
Kavring
 
5 dl filmjölk
2 dl vetemjöl
1½ dl rågmjöl
1½ dl grahamsmjöl
2 dl linfrö eller liknande
(jag tog 1,5 dl linfrö + 0,5 solrosfrö)
½ tsk salt
2 tsk bikarbonat
1,5 dl mörk sirap
 
Blanda alla ingredienser i en bunke.
Häll smeten i en smörjd avlång form.
Ställ in den i ugnen i 1 h 40 min, 175 grader.
 
 
 
 
 


1 kommentar:

Mittgodastefinaste sa...

Mums med hembakad kavring!

Kram Jenny