lördag 19 april 2014

Wasabisill och en enda röra

Jag stod fjättrad vid köksbänken hela eftermiddagen igår.
Av egen fri vilja.
För att förbereda dagens påskbuffé med släkten.

Jag som längtat och trängtat så, efter att få stoppa ner händerna i degar, 
jonglera med slickepottar och få skapa ätbara ting, körde på av bara farten.
Tills köket var en enda röra. A mess...
Men det blir lätt så när man ska göra sesamsticks, nutellagifflar,
 rawbollar med päronkonjak (är det festhelg så är det), 
chokladpaj med hallontryffel och så wasabisill - 
allt på en och samma gång.
Jo det blev så mycket stök i kök, att jag inte ens upptäckte att jag var mjölig på kinden när jag panikåkte till Ica tio minuter innan stängning, för att köpa ny wasabipasta.
 
Den där wasabisillen alltså, den får mig att smyga till kylskåpet då och då 
för att kolla om den smakar lika gott som sist jag var i kylskåpet och provsmakade....
Man måste ju vara säker på sin sak, när man ska ha gäster och allt....

 
Wasabisill 
 
2 dl crème fraiche
2 msk majonnäs
2 msk wasabipasta
450 g inlagd sill, 5-minuterssill, i bitar
3 msk hackad inlagd ingefära
1 dl hackad gräslök
1 dl hackad dill
1 tsk socker
0,5 tsk salt
 
Blanda crème fraiche, majonnäs och wasabi till en slät smet.
Tillsätt övriga ingredienser.
Smaka av, det ska vara pepparrotsstarkt så det tjongar om det.
Håller cirka 5 dagar i kylskåp.
 


Inga kommentarer: