tisdag 10 april 2012

Detox och Ballerinamuffins

Efter denna svullohelg, behöver man skicka kroppen på detox. Det blir nog så tydlig när man återgår till jobbet och inser att man får abstinens light när man inte kan springa till ett chokladfyllt kylskåp stup i kvarten. Mest för att det inte finns en gnutta choklad eller annat onyttigt där.

Påsken avslutades ungefär som den började. Med att baka. Jag som letat ihjäl i veckor efter ett muffinsrecept som jag sett på en sida. Nånstans. En site som jag lätt skulle hitta tillbaka till. Hur enkelt som helst. Not!
Men igår - äntligen - hittade jag det igen "Hemma hos Klara". Och sen var det bara kavla upp ärmarna och skicka iväg mannen för att komplettera med ingredienserna.

Och receptet var verkligen värt att vänta på! Ett grundrecept som jag kommer kunna använda till mycket framöver.



Chokladmuffins med Ballerinakex

100 g smör
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
3 st ägg
2 dl strösocker
1 dl yoghurt
Ballerinakex (kladdkaka) eller Oreo

Smält smöret.
Mät upp och blanda mjöl, kakao,och bakpulver.
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt med elvisp.
Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter smör och yoghurt.
Rör försiktigt ihop till en slät smet.
Häll lite smet i muffinsformarna, lägg på Ballerinakex och häll sedan över mer smet.
Grädda i mitten av ugnen på 175°C i ca 20 minuter.
Låt svalna.
Pudra med lite florsocker.

8 kommentarer:

Pernilla sa...

Ojoj. Receptet verkar supergott...!! Men rimmar illa med detoxen som jag oxå kör här hemma.. Jösses vad mycket godis och sött som gått ner i helgen...

Madde sa...

Åh vad mumsigt det såg ut! Tack för recept, det ska provas på :)

Gottegrisen sa...

Oj, det där såg mumsigt ut!! Tur att jag inte kan äta det (fast jag tyckte att jag såg glutenfri variant av Oreos i affären :o) )

Borta bra men hemma bäst sa...

Mmm, ser ju hur gott ut som helst. Dessa måste bakas till helgen!

Madde sa...

Sv: Hihi tack så mycket :) Vad roligt att höra att du tycker om banden :)

Jennica... sa...

Men guuud så gott! Det där får jag testa...eller inte...det där med detox låter snarare som något för mig efter påsken! :)

Och TACK för gullig kommentar om vårt hus! Nu ska alla tummar hållas.

Kram Jennica

Fru Sederblad sa...

Ser smarrigt ut. Men jag vet inte om de är så lämpliga till detox ;-)?

annellisaa sa...

det lät som något som kunde vara gott:P