tisdag 9 november 2010

Barn - inte för alla.

Småbarnsrytmiken avklarad. En mycket bra sådan för vår lilla snäcka. Humöret var på topp och hon sjöng, dansade och var inte alls så mammig som hon brukar. Riktig självständig och drivande - härligt! Det händer inte så ofta på bortaplan med mycket folk. Tummarna hålls för att det ska gå lika bra på simmet ikväll...

Efter sången var det fika och därefter satt några mammor kvar och pratade medans barnen lekte. Sex mammor för att vara exakt. Många av oss med svårigheter att just bli mammor. Inte mindre än tre stycken(!?) hade fått genomgå provrörsbefruktning (vilket gett resultat först efter 3-8 gånger...). En haft ett sent missfall, en hade släktingar som haft problem och så jag med min resa - sjukskriven för hotande förtidsbörd och placerad i soffan/sängen under ett halvår, gånger två.

Barn tas så förgivet, men för vissa är det en lång komplicerad resa. Vissa kommer inte ens i mål.
Samhällets bonusar gällande föräldrapenning är förnedrande. För att behålla sin SGI om man vill ha fler barn, så ska man bli gravid innan det första barnet fyllt 1 år och 9 månader. Det passar bara "vissa". För tror ni inte det dräller av mammor och pappor i vårt land som drömmer om att få ett syskon, men absolut inte kan hålla "bäst-före-datum"? För att kroppen vill nåt annat...

Jag är så in i vassens tacksam för mina små. Resan dit kunde varit mindre snårig och mer på en räkmacka. Men det lyckades tillslut.
Tankarna på mina fina barn gör att det pirrar skönt i magen och kryllar sig härligt i tårna.

Jag önskar att alla som ville ha barn kunde få det. Utan press och stress. Och utan att behöva ta den långa vägen. Mina tankar går till alla dom som kämpar.

Inga kommentarer: