tisdag 2 november 2010

Snabba vändningar

I fick följa med syrran sin på studiebesök a´la småbarnsrytmik. Morgonen började exemplariskt - han åt snabbt upp sin frukost(!?), tog på sig kläderna själv och lyckades knäcka koden på hur man drar upp dragkedjor på jackor och han var bara helt ljuvlig med lillasyster på rytmiken. Helt plötsligt kändes det plättlätt å vara tvåbarnsmor! Bara mysigt, härligt och underbart!

Vid lunchen krockade det dock. Trams och flams när maten var färdig. Inte lyssna på mamma, inte plocka undan och abslout inte sätta sig och äta.. När han väl bestämt sig för det sistnämnda, åkte glaset i golvet - kras.... What happened? Kanske har man bara en viss portion med strålande gott humör, sen är det slut?

Kanske är det som med min goda vilja om ett nyttigare liv? För under mitt intag av soppa på burk som lunch, bestämde jag mig för att det ska dras in på färdiglagade rätter. Man borde äta mer hemlagat även till lunch och ännu mer grönt. Mindre godis, glass och kemikalier.... Det kändes som en bra tanke! Så bra att jag en kvart senare gick lös på resterna av chokladkakan, väl förvarad i kylen....

Jo, det kan vända snabbt. Tankar, önskningar och framförallt livet...
Glad att det bara var småsaker den här gången.

Inga kommentarer: