onsdag 29 juni 2011

Hemmabrygd

En halv Icakasse fylldes idag när jag, min hjälpreda och min stjälpreda gick på fläderblomsspan. Hade dålig koll på hur många vi skulle ha, så det blev några extra.

Nu har saftmadame varit igång, för första gången på länge. Det brukar faktiskt vara min man som står för hemmabrygden av fläderblomssaft. I år tog jag över, utan förvarning. Fast jag tror att han tycker det är helt okej.





Fläderblomssaft ca 2 1/2 liter

Ingredienser

40 blomklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
1 1/2 kg Dansukker Strösocker
50 g citronsyra

Skölj blomklasarna och lägg dem på en handduk för att rinna av. Lägg blommorna i en hink eller stor skål. Skölj citronerna noga och skiva dem tunt. Lägg citronskivorna på blommorna. Koka upp vattnet och häll över blommor och citroner. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Rör i citronsyran. Täck över hinken/skålen och låt stå i 3 dygn. Sila. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kylskåp eller frys saften.

Bilderna får inte kopieras eller användas utan min tillåtelse

2 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Åhhh, vad gott! Godaste sommardrinken med gin, kiwi, jordgubbar och lite is. MEN, det får vänta, har en proteinvecka nu :o( Men det finns kanske en skvätt kvar när vi kommer ner!

TITTILINA sa...

Det finns absolut saft kvar när ni kommer ner.