lördag 21 december 2013

Saffranstryffel med päronkonjak

Barnen börjar redan få lite senare kvällsrutiner.
Framförallt vår minsta lilla prutt,
 som beslutat sig för allt annat än att sova.
Som hellre vill ligga kloss intill mig i soffan och titta på tv.
Eller ta ett sent kvällsbad och skratta så hon viker sig i baljan.
På ett sådant där smittande sätt, så att man inte själv kan låta bli.
 
Fast visst är det skönt när tystnaden lägger sig.
När de båda två ligger och snusar i sina sängar.
Och jag går loss på det nya julgodiset. Tillverkning nummer två.
Smaskar på en saffranstryffel eller två.
Med recept som jag hittat hos Sockerrus.
 
 
Saffranstryffel med päronkonjak
 
Ingredienser:
200 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
½ kuvert saffran
1 msk honung
25 g smör
1-2 tsk Xanté
florsocker
 
Gör så här:
Hacka chokladen fint och lägg i en bunke.
Koka upp grädde, saffran, honung och smör.
Häll gräddblandningen över chokladen och låt stå någon minut.
Tillsätt päronkonjak och vispa till en slät smet. Låt krämen stelna i kylen.
Doppa en klick av tryffeln i florsocker så att den inte fastnar i händerna
och rulla den till en slät kula.
Rulla kulorna i florsocker och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper på.
 Ställ in tryfflarna i kylskåpet.
 

2 kommentarer:

mitt liv som jag sa...

Önskar dig och de dina en riktigt God Jul! Kram Jennifer

Jennica... sa...

Jisses, så gott!! Själv sitter jag just nu och mumsar på egengjord wienernougat och snickers....inte så dumt det heller!
Kram!