måndag 22 augusti 2011

Nya Marla?

För snart två veckor sen råkade jag doppa ändelykten i soffan och bli fast. På tv visades dokumentären "My kid could paint that" om Marla Olmstead. Jag hade svårt att slita mig från hennes resa som känd konstnär vid fyra års ålder, anklagelserna mot hennes pappa för att vara hennes medhjälpare, föräldrarnas upprättelse och hennes tavlor som därefter såldes för 20.000-30.000. Dollar!! Men framförallt, hennes påpassade liv som barn. Eller snarare det som gjorde att hon inte fick vara barn fullt ut.



Bilden är lånad av The Telegraph


Förra veckan hade min tvååriga konstnärinna med sig en målning hem från förskolan. Kanske är hon nästa Marla? Även om den inte riktigt påminner om Kandinsky, som Marlas konstverk förknippas med.
Men det viktigaste är inte vad barnen ska bli när de blir stora. Eller hur mycket pengar de kommer att tjäna. Det viktigaste är att barn får vara barn.



Bilderna får inte kopieras eller användas utan min tillåtelse

Inga kommentarer: