torsdag 13 januari 2011

Respekt

Var förbi på kyrkogården och minneslunden - längesen sist.
Det är på dagen, ett år sen som pappa dog. Jag tände ljus för våra kära där och ett symboliskt för pappa.

Känslan av sorg hann inte riktigt infinna sig. Upptäckte ganska snart att någon "lånat" vår ena lykta. Det är inte första gången och inte heller sista. Folk tycker visst att det är helt okej att stoppa in ett ljus i någon annans lykta eller ännu värre flytta på den. Det är knappast några pojkstreck som ligger bakom, utan vuxna nonchalanta människor som tar sig friheter.
Våra första lyktor vi hade där, fick vi namna! Jag tycker inte ska behövas. Det är dessutom ingen annan som har likadana som vi. Trots detta har folk svårt att skilja på ditt och mitt. Respektlöst. Fullständigt respektlöst!

Strax efter min upptäckt dånade en smällare av. Fyra pojkslynglar från högstadiet brevid, kom springande över kyrkogården. Bad timing, very bad timing. De fick smaka på min irritation. Nä, det är inte okej att skjuta smällare. Inte alls faktiskt. Inte om man bor i den här kommunen. Definitivt inte när man är under arton och absolut inte på en kyrkogård. Någon som hört talas om rest in peace?

Var blev respekten av? Respekten för de döda och respekten för de sörjande?
Nä, fula tricks och busungar - dom hör hemma någon annanstans. Inte på jordens fridfullaste plats.

Inga kommentarer: