torsdag 16 maj 2013

Det doftar underbart

 
Träden är vita av hägg och äppelblom.
Det luktar underbart och jag vill bara lägga mig på alla fyra
och ta close-up-bilder på allt som ploppar upp ur jorden.
Eller sträcka mig upp på tåspetsarna
och avbilda trädens förvandlingar genom linsen.
 
Men istället cyklar vi iväg ut mot slätterna.
Äter köbeglass i solen och botaniserar bland växter.
Jag har blivit som min mamma, tänker jag.
En sån som måste kolla igenom hela sortimentet,
innan jag beger mig hem.
Och så tänker jag att Tareq - han är en trevlig kille.
I allafall på tv. Och Tareq förespråkar ju ananassalvia.
Och fast jag inte har den blekaste aning vad jag kan använda den till,
så får den följa med hem bara för att jag ska
gå och gnida på den hela sommaren.
Insupa doften av ananas tills jag blir svag i knäna.


4 kommentarer:

House number 11 sa...

Ljuvligt! Låter spännande!
Kram Jenny

Helenas enkla vardag sa...

Vad härligt det lät att åka och botanisera! det ska jag nog göra någon dag!
Kram Helena

Anna Margareta sa...

Så mysigt och så gott med glass! Ha en fin dag. Kram

Lena - gott för själen sa...

Ananassalvia låter spännande. Aldrig hört förut.

Kram Lena