tisdag 28 maj 2013

En av mina favoriter

Det blir lätt en massa bilder på blommor och sånt nu.
Men jag kan bara inte låta bli.
För den här tiden på året måsta bara vara den bästa.
Man kan slänga av sig det ena plagget efter det andra, bli solbrun gratis under arbetstid.
Förstummas av all grönska och dra på sig löparskorna
halv tio på kvällen utan att oroa sig för mörkret.
 
 
Och så kan man plocka liljekonvalj. En av mina favoriter.
Dom som luktar så ljuvligt och dom som jag älskat sen barnsben.
Dom som får mig att tänka på mig och min mormor.
Och hur vi plockade dessa små vita klockade blommor,
under hennes förmanade att jag skulle akta mig för ormar.
Ja det var på den tiden jag inte var rädd för sådana ringlande saker. (men kanske blev?)
Mest för att jag blandade ihop ormar med ugglor.
Och dom, dom sistnämda tyckte ju jag var söta.
Så varför oroa sig liksom?
 
 
Kärleken till dessa blommor finns fortfarande kvar i mitt hjärta.
Precis som min kärlek till mormor.
En annan av mina favoriter.


1 kommentar:

Lena - gott för själen sa...

Älskar också liljekonvaljer. Gick just en liten runda i förmiddags i skogen för att leta. Får tydligen ta mig till andra trakter.

Kram Lena