torsdag 2 maj 2013

Små jordgubbstårtor

Det här inlägget var, sedan länge, tänkt att handla om mitt första sprungna tävlingslopplopp. Ever.
Här jag skulle berätta hur stolt jag var över att ha tagit mig igenom fem kilometer på Vårruset.
På trettio minuter. 
Hur lil' sis, Big Bro och han jag är gift med stått och hejat på mig allt dom kunnat.
Hur vi efteråt njutit av picknickkorgen på en filt i parken....

Så var det tänkt. 
Men influensor, inflammerade axlar och en förbannad dryg förkylning 
(Som jag fortfarande dras med!?),
har satt rejäla käppar i hjulen.
För att springa fem kilometer idag, det är alldeles otänkbart.
Gå fem kilometer, absolut.
Men springa, nä.
 
Så istället för att springa runt i vackra grönskande parker,
så bjuder jag på muffinsrecept som utlovas sen tre evigheter.
Muffins som smakar som jordgubbstårta med grädde.

 
Recept
 
100g smör
2 ekologiska ägg
1,5dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2dl ekologisk mjölk 3%
1citron, skalet
4dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
marsankräm

1. Vispa upp marsankrämen enligt anvisningar på paketet
2. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins,
och 200 grader varmluft om du vill göra små muffins.
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
4. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i muffinssmeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
7. Fyll dina muffins med jordgubbar eller annat gott
8. Lägg sedan marsankräm i en sprits och spritsa ut valfri mängd,
 när du tryckt ner spritsen en bit under smetens yta.
9. In med dom i ugnen ca 10-12 minuter.
 
Om man vill kan man toppa med lite grädde vid serveringen.
 
Smakar mumma. Smakar sommar.

1 kommentar:

Helenas enkla vardag sa...

Här är det inga influensor eller annat virus som gjort att inte jag kan springa 5 km. Här handlar det om superdålig kondis sedan många år tillbaka. Orkade knappt cykla hem från brasan, koma absolut sist. De andra undrade vart jag tagit vägen. Men jag ska försöka mig på att börja röra mig! Men muffinsar är jag ju också svag för, så jag förstår dig!
Kram Helena