måndag 6 maj 2013

Växthusvisning på en annorlunda måndag

Det är en annorlunda måndag.
Vi ligger på varsin madrass och njuter av solen.
Hon, den lilla härliga, som jag fått hämta tidigare idag.
Pga fallolycka på gården och en ond rygg.
Vi ligger där på mage och tittar på varandra.
"Blunda mamma"', säger hon.
"Du är trött."
Hon känner mig, den lilla härliga.
Hon vet inte vilken berg-och-dalbana som mitt känsloregister har åkt idag.
Irriterad. Arg. Glad. Orolig.
Men hon ser att jag är trött.

Jag blundar en kort stund och upptäcker snart att hon själv somnat.
Där på madrassen. Smekt av dom ljumma och varma vår-sommar-vindarna.
Själv tar jag sats och utforskar tillväxten i våra små växthus.
Dom billigaste. Dom bästa. Och återvinningsbara.
Gamla plastförpackningar till vindruvor och tomater.

Det händer grejer där nere i myllan.
Körsbärstomater, solrosor och basilika tar plats.
Nog är denna årstiden att föredra framför vinter och snö.




6 kommentarer:

My everyday life sa...

Kul att så sina egna plantor. Hade också tänkt att förså i växthus men har inte hunnit med i år. Önskar dig en bra start på veckan. Kram

Ida sa...

Usch då vad tråkigt att hon slagit sig- hoppas det inte var för illa. Hemskt att få det där samtalet!!
Vilken bra ide med plastboxarna. Kram på dig!

mitt liv som jag sa...

Men så gulligt av din lilla :). Jag hoppas att allt är bra med henne efter fallet.

Men vad smart att änvända tomatförpackningar, den tanken har inte slagit mig, tack för tips!

Ha det gott! Kram Jennifer

Fru Sederblad sa...

Hoppas hon är ok, den där lilla ;-).

TITTILINA sa...

Tack för omtanken, kära ni. Tösabiten ser ut som den på ryggen, men är annars helt okej.

Anna Margareta sa...

Så himla roligt att odla eget. Och vilket bra tips med de där lådorna. Sicken fin tjej du har. Gullunge. Vissa dagar åker man berg o dalbana. Hoppas du har det fint trots allt upp och ner. Kram!