tisdag 29 juni 2010

Goodbye sallad, hello grötröra

Efter en solig och trevlig eftermiddag tillsammans den adliga familjen, försökte jag utöka mina kockkunskaper. Hade hittat ett smarrigt recept i Buffé som såg somrigt och lätt ut. Bara en massa godsaker som jag gillar. Så förväntningarna på det färdiga resultatet var höga!

Men nåt hände på vägen, jag vet inte var.... Jag är inte så bekant med att tillaga linser och det märktes ju tydligt på resultatet. Det blev lite mer åt det grötiga hållet tyvärr.
När jag serverade I var sa han gulligt nog: "Det ser gott ut, mamma!"
Hmmm. Jag ska absolut göra ett nytt försök, för salladen har alla möjligheter att bli god tror jag.

Nu är det dags att se fortsättningen av Allsång på Skansen och förvandla ett par av I´s söndriga jeans till shorts.


Mozzarellasallad med skinka

Ingredienser:
2 mozzarella (à 125 g)
1 färsk rödlök
2 tsk dijonsenap
1 förpackning kokta linser (380 g)
4 tomater
2 avokador
1 påse blandad sallad (150 g)
1 dl svarta oliver
ca 120 g kallrökt eller lufttorkad skinka i skivor
olivolja
flingsalt
svartpeppar

Gör så här:
1. Skär löken i tunna skivor.
2. Blanda senapen med 2 msk olivolja, 1 tsk flingsalt och 1 krm svartpeppar i en stor skål.
3. Häll av och skölj linserna. Rör ner löken och linserna i dressingen.
4. Skär tomaterna i bitar. Blanda ner i skålen.
5. Dela och kärna ur avokadorna. Gröp ut fruktköttet i bitar med en tesked.
6. Blanda ner avokado, sallad och oliver i skålen. Bryt mozzarellan i bitar och strö över. Toppa med skinkan.

Recept och bild är hämtat från www.ica.se

Inga kommentarer: