fredag 20 augusti 2010

Barnens Dag

Efter en intensiv men mycket trevlig och social vecka so far, tog jag beslutet att den lediga trion skulle ha en dag för sig själva. Solen hängde förstås på och det är vi glada för.

Det är för all del inte Barnens Dag enligt almanackan idag, om det nu finns någon sådan? Men eftersom vi hade vädret med oss slog vi till på att vara turister i vår egen lilla by. Det blev en tur med Gåsatåget över till andra sidan kanalen och lite slush och glass vid kiosken. Eller snarare en bit ifrån, då påflugna getingar jagade oss till andra sidan gatan. Därefter en skön promenad tillbaka mot centrum för att hoppa på nästa attraktion - en busstur hemåt bara för skojs skull. Vädret var egentligen härligt nog för en fortsatt promenad, men I älskar åka buss och det gör vi alldeles för sällan. Och han njöt! Han hoppade upp i sätet bakom oss eftersom han "blivit stor kille" och ville titta och beundra världen själv där utanför.

Lunchen på hemmaplan blev Hot Dogs och du himmel vad dom åt! Ja att lillasyster äter oss ur huset är inget nytt, men I´s aptit var anmärkningsvärd. Två och halv korvar och ett bröd - var! Det glädjer mig att det blev så, men det fanns inte med i min beräkning när jag la ner tre korvar till dom i kastrullen.

Barnen verkar vara väldigt nöjda min sin dag och jag också. Det har varit en skön dag utan stress och måsten och bara massa lek och mys. Och tänk att det inte behöver kosta flera tusenlappar för att barnen ska bli glada. En tur till skogen, stranden eller åka buss känns lika uppskattat som en tur till Grönan eller Legoland. Det är nog mycket vi föräldrar som vill ge dom allt det där andra och säkert för att man själv har barnasinnet kvar och vill leka av sig. Skönt att de är så tacksamma för "det lilla".

Inga kommentarer: