tisdag 31 augusti 2010

Sanning och konsekvens

Är det normalt att bli besviken över att inte få laga hål hos tandläkaren?
Och ska mild currybas inte vara mild istället för oätlig?

Ja dessa frågor gnagde i pannrummet hos mig igår kväll.

Det blev ingen borr eller lagning hos dentisten. Inte för att det inte fanns nåt hål, för det fanns det. Men tandläkaren ville göra en grundlig undersökning först med röntgen och allt, vilket för all del är bra. På plåtarna kunde han minsann inte se nåt hål och det kändes ju väldigt överraskande, positivt. Men sen, efter undersökning, dök det minsann upp ett och annat litet hål.
Tiden var knapp, så han sköt upp lagningen till ett nytt datum. Merde! Jag som bara ville få det gjort och dessutom blivit lovad tandsköterskan detta. Fick åka hem igen, utan varken några pengar eller hål fattigare - än så länge iallafall. Jag samlar på hög istället, för att byta ut några små hål i tänderna mot ett stort i plånboken.

Nästa dilemma - förväntad god fiskgryta till middag.
Provade en ny grytbas som skulle vara mild enligt etiketten. Men om det skulle föreställa "mild", så undrar jag hur den starka grytbasen smakar och vem som överhuvudtaget kan äta den? För den milda var för mig helt oätlig!
Nästa gång köper jag den "gamla" såsen igen, för att vara på den trygga sidan. Och för att slippa svettpärlor i pannan och eld från munnen.

Inga kommentarer: